Pécs 2010 EKF

Szeretjük ezt a várost és mind, komolyan úgy gondoljuk, Pécs Európa Kulturális Fővárosa - nem csak 2010-ben, hanem mindig. A cím hivatalos évében viszont igyekszünk tudósítani mindenről, amit csak érdekesnek találunk. A posztokat és fotókat a Pécsi Tudományegyetem UnivPécs című kéthetilapjának néhány dolgozója, civilben érdeklődő pécsiek és Pécs-környékiek írják, fotózzák és szerkesztik.

Linkek:

 Photobucket


 Photobucket

 Photobucket


 Photobucket


Utolsó kommentek

  • Lothapapa: És íme, a tortúra -látszólag- befejeződött. Hatalmas szürke, foltokban zölddel. (2010.06.16. 11:30) Pécs úttalan utakon
  • Birtalan Balazs: Fincsi történet. Magyarország, én így szeretlek. :D (2010.04.17. 17:34) Pécs úttalan utakon
  • Bzsk: Balokány Pécs szégyene, rossz látni hogy már évek óta csak a pepitából kieső részeg hányja tele meg néhány csöves használja átmeneti szállásként. Az a hely többet érdemel...mondjuk így lelakottan is... (2010.03.31. 13:11) Idealizmus és játék – az Opus 2010 csúcsa
  • he: Hátnemtom. Naponta figyelem a buszból és nekem egyre bizarabb kívülről. A Tudásközpont viszont már tényleg majdnem készen van - kívülről legalábbis úgy tűnik. A Balokánnyal mit fognak kezdeni? Csak ... (2010.03.28. 20:43) Idealizmus és játék – az Opus 2010 csúcsa
  • arvisura: Ez legalább értelmes hozadéka az EKF-nek. (2010.02.09. 23:24) Felderítési jelentés
  • Utolsó 20

2010.07.20. 10:55 he

Álmok manézsban

Mai arab költők műveit, s saját álmait jelenítette a kilenc tuniszi fiatal a cirkusz porondján. Mozdulataik lenyűgözően könnyedek voltak, szaltóikat, kötéllel, lógva, csavarva, tekerve, ugrálva, dőlve, táncolva bemutatott mozgássoraikat egy hagyományos értelemben vett cirkuszban külön-külön is tapssal jutalmazhatta volna a közönség. Álomszerűvé mégsem ettől, hanem a történetek elmesélési módjától vált az előadás, mégpedig olyannyira, hogy az arabul előadott versbetétekről a sátor előtt kiosztott fordítás nélkül is érezni lehetett, miről szólnak.

Valószerű

álmok ezek, negédes végkicsengések nélkül, nem, mintha történetet, hanem mintha ismerőseink történeteit láttuk volna viszont. A hét fiúból és két lányból álló csapat tagjai mozdulataikon túl maximum egy-egy kitüntetett szerepet jelképező ruhadarabot, kabátot használtak. A nézőtérre az élmény úgy hatott, hogy a néha erősödő, néha halkuló, néha megszűnő keleti muzsika mellett hallani lehetett, ahogy a sátoron keresztülfúj az esti szél.

Kirekesztés

- erről szólt az egyik első jelenet. A segítő nem mindig nyeri el méltó jutalmát, van, hogy az is ellene fordul, akit óvni igyekezett a többiek bántásaitól. Egy másik képben a csónakkal suhanó alakot fosztják meg mindenétől, s kötik gúzsba.

Kiszolgáltatottság

mely hol a megkötözöttet, hol annak őrét fojtogatja, a bábként forgatott testek tehetetlensége és hatalma egy jelenetben. A függés egymástól, a másik pillantásától vagy éppen karjától, amibe kapaszkodva csüngenek a magasban.

Szeretet

mint az egymásba gabalyodás szó szerint, indaként fonódva egymásra, egymásba. A magasra jutáshoz is mások kellenek – az egyik képben a lány a fiú karjain, mint lépcsőkön lépkedve jut magasabbra, hogy aztán, mint más jelentekben, a szeretet és gyengédség tárgyát rezzenéstelen arccal hajítsák el, mint egy megunt kacatot.

Közös álmok

ezek, nem volt olyan, ami csak a távoli Tunéziában lehetne jelen. S nem túl rózsás álmok ezek, de talán, ha odafigyelünk rájuk, megváltoztathatók. Ahogy az utolsó nézőtérre kiabált szöveg, Balkasem Marzougui verse szólt:

„Ha megtehetném,

Hogy időm hajnalán elkezdjem

Életemet törékenységemtől megtisztítani,

Visszaadnám szívemnek testét,

Hogy megújuljon emberségem.”

 

Sarkha című előadás

Tunéziai költemények Laurence Levasseur válogatásában

Cirkusz- és Utcaszínház Fesztivál

2010. július 18.

Pécs

 

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://2010up.blog.hu/api/trackback/id/tr562163137

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.